Kørekort

Thailand, Bali – Næste stop?

De sidste 3 år, har min kæreste Phillip og jeg, én gang om året taget en “lang” ferie og turen er gået til Asien hver gang.
For lige, at være mere konkret, så har vi indtil videre besøgt Thailand (herunder Koh Samui, Koh Phangan, Phuket, Bangkok og Koh Phi Phi) og senest Bali (og Gili Trawangan).
Vi er helt vilde med atmosfæren, gæstfriheden og generelt bare klimaet på de kanter og jeg kan slet ikke vente med, at komme tilbage.

Det er altid når vinteren for alvor rammer, at vi koordinerer vores næste stop, da vi begge har enormt svært ved, at vente alt for længe, og derfor bestiller vi billetterne med afgang, indenfor en nær og overskuelig fremtid.
Vi er lidt i tvivl denne gang, men vi var begge helt tossede med Phuket! Så det er muligvis der vi ender, endnu engang.

Dette indlæg bliver en blanding af et tilbageblik på vores tre rejser, gode locations (hvis jeg selv skal sige det) og en masse feriebilleder (kan godt mærke, at jeg prøver at drømme mig lidt væk i dag) og samtidig smider jeg lige en GoPro video op til sidst, jeg lavede for sjov, lidt tidligere på året (don’t judge me), fra vores tur til Bali! Kvaliteten kunne være bedre – det er der nok meget der kunne haha! Men synes egentlig, at den blev meget hyggelig.

På forhånd kan jeg lige sige, at det ikke bliver verdens korteste indlæg, men jeg har delt det op, ud fra de forskellige destinationer.

PHUKET (og Koh Phi Phi) 2015:

Sidst vi var i Phuket, var for ca. 2,5 år siden og det var vores første rejse sammen – selvom, at vi var i “honeymoon”-fasen (vi havde været sammen i 2 mdr. på det tidspunkt), kan det altså godt være hårdt og en lille smule anstrengende, at rejse så længe med en, hvis rutiner mm. man ikke har helt styr på endnu og jeg husker, at jeg tænkte meget over, hvordan jeg skulle opføre mig og hvordan jeg så ud konstant, så helt afslappende var det ikke haha, men uden tvivl helt fantastisk.
Det jeg virkelig godt kan lide ved Phuket er, at der er så meget forskelligt, at tage sig til og det er virkelig et sted, som byder på “the best of both worlds”.
Vi boede i Patong og gik meget i byen dengang, så det var jo ganske oplagt, at være nabo til Bangla Road…… !! Men det var også rart og en god kontrast, at man kunne hoppe på knallerten og køre 25 min. langs kysten og så ramme en lækker turkis strand, med fuld afslapning og fyldt med strand resorts og lækre kokosnødder! Udover at gå i byen, dase på stranden og spise god mad, brugte vi meget af tiden til søs og det er ganske let og billigt på de kanter – så let, at man bare kan tage et smut ned til stranden og “praje” en longtail boat inkl. en “kaptajn”, dykkermasker og alt andet godt – så var det bare, at udpege de perfekte locations til snorkling og derudover, var der også en masse lækre, små øer ud for Rawais kyst (ca. 30-35 min. fra patong på knallert), som er ubeboede, men hvor der stadig er plantet små hyggelige strandbarer og restauranter, ren bounty-stemning! Man kunne simpelthen helt privat, leje sådan en longtail boat, vælge destinationerne, selvfølgelig med god rådgivning fra de lokale og samtidigt, var det helt op til en selv, hvor længe man orkede det! Alt dette var muligt for blot 1000 baht (ca. 200 danske) og det savnede jeg lidt, da vi året efter besøgte Koh Samui – Som vi altså kørte rundt mindst 3 gange, på den tid vi var der – Men jeg skal da ikke udelukke, at vi har ledt de forkerte steder.
Men altså, vi boede primært i Patong og på trods af, at det måske ikke lige er det mest uberørte og charmerende sted, ligger der bare en masse perler, LIGE om hjørnet! Slutteligt omkring Phuket, er Phi Phi helt FANTASTISK og et must see sted og der kan man let komme til, fra Phuket Town – Jeg har aldrig set noget lignende før eller efter og jeg HIGER efter, at besøge denne smukke Ø igen (nu skal det ikke være nogen hemmelighed, at det også er backpackernes paradis, så det skal man have det helt fint med!) og selvfølgelig også de andre omkringliggende øer!

24099671_10214004502049688_1727455174_nØverst til venstre er fra Nai Harn Beach
Nederst til venstre Patong Beach
Øverst til højre Phi Phi Island
Nederst til højre Kata (Tropical Garden Resort)

24203604_10214004502169691_1905906342_nDe to billeder til venstre, er fra en af de små øer ud for Rawai, som vi besøgte på vores longtail boat tur.
Billedet til højre er fra Monkey Island ud for Phi Phi, som vi sejlede over til i en kajak.  (ANBEFALING!!)

24139938_10214004676014037_1774952265_o

Flere billeder fra vores ture med longtail boats!

24135476_10214004546770806_1663657197_n

Melina 20 år og i Asien for første gang :)))) Godt jeg havde en god fyr med, til at passe på mig!

KOH SAMUI (og Koh Phangan) 2016:

Nu er der nok mange der vil tænke, at det er meget same same og det giver jeg også til dels ret i – Thailand er Thailand og det er jo et fantastisk land, om du er det ene eller andet sted.
Jeg er helt sikker på, at jeg ville være mere til Koh Samui om et par år, når jeg er lidt ældre og mine prioriteringer ser anerledes ud, men jeg må ærligt indrømme, at vi endte med, at kede os lidt dernede, vi var der trods alt også i 17 dage. Nu skal det selvfølgelig lige understreges, at det var SÅ dejligt, at være ferie og komme væk fra hverdagen, men problemet var lidt, at vi blev ved med, at sammenligne med Phuket og der skuffede Koh Samui bare os, på mange områder – mange ting vi havde set frem til, at gøre igen, bare på Koh Samui, var slet ikke mulige og Green Mango (festgade på Koh Samui) nåede jo ikke Bangla Road til sokkeholderne, haha! Tilgengæld var Chaweng Beach super og der var mange ting ved området, som Phuket ikke kunne tilbyde. Man kan jo ikke få det hele!
Det var generelt dyrere og langt mere besværligt, at finde på noget at lave, både til lands og til vands.
Vi endte som sagt med, at køre øen rundt mange gange og det er lige før jeg tror, at vi fik set hver en krog af Koh Samui, for vi lå ikke stille i mere end 10 sek. Det var jo heller ikke fordi, at vi kedede os som sådan og vi fik da trods alt oplevet en hel masse! Bl.a. kan jeg helt sikkert anbefale, at besøge Ang Thong Marine National Park, som ligger ud fra Koh Samuis Kyst og som består af hele 42 øer, som byder på massive kalkbjerge, tropiske regnskove og øde strande – DET er jeg så glad for, at vi nåede at opleve – WOW! Endda på sidste dag.
Vi var jo også et smut forbi Koh Phangan, som også er bedre kendt som party øen for backpackere med de famøse FullMoon parties og en masse drugs (beroligende ikk?) – Vi valgte dog, at besøge øen på et mere roligt tidspunkt, altså mellem fullmoon og halfmoon festerne og vi følte næsten, at vi havde øen for os selv! Meget smuk Ø, med fantastisk natur og fantastisk hav – Koh Phangan ligger kun 30 min. sejlads fra Koh Samui, så det er helt sikkert, et besøg værd. Øen er betydeligt større end Phi Phi og har et stort varelager af luksuriøse resorts.
Jeg ville dog ønske, at vi også nåede forbi Koh Tao, som også er beliggende forholdsvist tæt på – Det har jeg virkelig hørt godt om! Next time.
Derudover var vi så heldige, at få besøg dernede af Phillips bror og hans kæreste og vi nåede, at bruge 5 dage med dem, inden vi tog hjem. Det var et dejlig friskt pust og de kunne også bidrage med en masse idéer og godt selskab.
På vejen hjem til Danmark, tog vi lige en enkel dag i Bangkok og så det an. Vi var desværre alt for uoplagte og kunne slet ikke finde rundt i storbyen, så det var ikke just en god oplevelse, men jeg er sikker på, at hvis tiden havde været til det, havde vi haft det sjovt, for der er jo massere at tage sig til!

24139862_10214005436433047_1727122735_o

Billedet til venstre, er fra en bådtur i solnedgangen, med en sød Thai vi mødte på stranden, som tilbød os en sejltur i hans båd.
Billedet til højre er taget ved Big Buddha Temple.

24197213_10214005433432972_1095020465_oDet øverste billede, er fra Nikki Beach Resort Koh Samui – Super lækkert sted, med god mad og lækre drinks (den dyre ende)

Begge billeder nederst, er taget ved Haad Rin Beach på Koh Phangan! Det er en kæmpe strand, med en masse resorts, restauranter, strandbarer og også her, at fullmoon party bliver holdt – og som billederne så fint viser, med hvidt sand og krystalklart vand! Og nårja, så mødte vi en fransk bulldog, som boede på stranden og fik en masse opmærksomhed fra turisterne – Var det ikke fordi jeg havde to i forvejen, havde jeg adopteret ham!

24197135_10214005434472998_169601288_o

Begge billeder til venstre er fra Haad Rin Beach

24167208_10214006305734779_488454118_o

Her var vi på tur i Ang Thong Marine National Park sammen med Phillips bror Nicklas og hans søde kæreste Nanna. Det var en rigtig god oplevelse, hvor vi både fik snorklet en masse, spist hjemmelavet thaimad på en “øde ø”, roet kajak, vandret lodret op af et bjerg og sejlet i speedbåd mellem alle de smukke øer. Kan virkelig anbefales! Jeg nævner det lige igen, for god ordens skyld 🙂

BALI (og Gili Trawangan) 2017:

Ingen tvivl om, at Bali er helt vildt smukt og et besøg værdig! Det tager dog liiiige lidt ekstra rejsetid ift. Thailand, at nyde godt af det – så det kan, alt efter hvordan du har det med jetlag, godt tage lidt tid, at komme sig.
Vi boede både i Seminyak og i det berygtede Kuta og det er måske ikke der, du skal lede, hvis du interesserer dig for smuk natur og lækre strande! Ligesom altid, startede vi ud med, at leje en scooter og køre rundt for, at se hvad vi skulle kigge nærmere på.
Øen er naturligvis en del større end Koh Samui, så hele vejen rundt, nåede vi desværre ikke!
Noget Bali har helt styr på, er Beach Clubs! Dem har de masser af og for, at nævne nogle enkelte, så var jeg selv ret fan af både Potato Head Beach Club og Finns Beach Club! Fed atmosfære og rimelige priser over hele linjen. Strandene omkring Kuta og generelt langs den kyst, er bedst egnet til surfing og det helt vildt, hvor mange der besidder det talent! Jeg prøvede selv kræfter med det en enkel gang og endte med, at slå mit øje til blods (på mit goPro, som jeg selvfølgelig skulle have med) og gik rundt med et blodsprængt øje, resten af ferien – Rigtig lækkert!
I starten af ferien, var vi så heldige, at det passede med, at min gode veninde Michala og hendes kæreste Emil også var på Bali og vi havde nogle sjove, festrige dage sammen! Faktisk var vi så heldige, at Michala og Emil fik overset den rigtige dato for deres hjemrejse til Danmark, at de missede flyet og derfor endte med, at tilbringe et ekstra døgn sammen med os Haha!
Da vi igen var alene, tog vi til Gili Trawangan for, at opleve endnu mere ø-stemning, som vi altid har gode erfaringer med! Gudskelov! Det var helt vildt smukt, havet var blankt og solen stod højt hver dag (vi var desværre ikke ligeså heldige med vejret på Bali, som vi var i Thailand) – Der kunne vi virkelig slappe af! Vi valgte faktisk, at forlænge vores ophold på øen med et par dage. Det er helt klart der, jeg vil bruge mest tid, næste gang jeg skal afsted (Gili Øerne består af tre forskellige øer, så udover Gili Trawangan, er der også Gili Meno og Gili Air som helt sikkert også, er et besøg værd). Vi nåede desværre aldrig, at besøge Ubud, hvilket jeg virkelig fortryder! Men mon ikke, jeg får chancen en anden god gang. I modsætning til vores rejser til Thailand, slappede vi meget mere af her på Bali, vi nød “hotel-livet” og fik gearet helt ned, med knap så meget fest og langt mere søvn! Måske vi er ved, at blive voksne hahaha. Not.

24167163_10214006569501373_1451563895_o

Venstre: Kuta Beach, som det nok kan fornemmes, er bølgerne ekstreme (dette var en stille dag)
Midten: Her er det lige gået op for Michala og Emil, at deres fly er fløjet uden dem.. ELSKER!
Højre: Nusa Dua – Et rigtig fint område, med store, dyre resorts og lækker strand – Det hele var meget smukt, velovervejet og vedligeholdt og det perfekte sted til børnefamilien.

24139945_10214006569421371_681895841_o

Venstre: GILI TIME! Netop ankommet til vores hotel på Gili Trawangan og poolbaren skulle indvies.
Midten: La Plancha – SÅ hyggeligt sted, lækre drinks (også mad, det prøvede vi bare ikke) – Både dag og nat! Google det! Så fedt og farverigt! Kan helt sikkert anbefales, hvis man vil have ÆGTE Bali vibes.
Højre: En tun-tartar I flot anretning og meget kold drink på Potato Head Beach Club. DO. IT

24139974_10214006571381420_663743214_o

Kokosnødder og snorkeltur ud fra Gili Meno – Her lejede vi en glass bottom boat i 2 timer, så vi kunne følge med på havbunden, imens vi sejlede. An-be-fa-les! Ligesom i Phuket, var det muligt at bestemme ruten og sige stop, når man synes det så tilstrækkeligt godt nok ud!

24167228_10214006580541649_2064214529_o

GILI TRAWANGAN! Det kan simpelthen ikke beskrives! Hotellet hedder forresten Vila Ombak Hotel og ender ud i havet – det var simpelthen så gennemført! 2 kæmpe pools, poolbarer, høje palmer, balinesiske tempel-look-a-like hotelværelser og god service! Derudover har hotellet sin egen biograf på… STRANDEN! Hvor de viser forskellige film hver aften i solnedgangen. Ovenikøbet ligger det rent location-mæssigt, rigtig godt og blot en gåtur fra alt!

24169640_10214006571221416_1274208438_o

Da vi kom tilbage til Seminyak efter Gili Trawangan valgte vi, at bruge lidt ekstra penge på hotellet og den stod på ren afslapning, de sidste 5 dage. Hotellet var det bedste hotel jeg nogensinde har boet på og alt var stort set godt, så vidt jeg husker! Der var en stor tagterrasse med pool og meget behagelige liggestole og madrasser! Værelset var for vildt og vi skal helt sikkert bo der igen, hvis vi ender på Bali en anden god gang. Hotellet hedder TS Suites Leisure Seminyak Bali.

Fælles for alle 3 ture er, at vi kun booker de første 3-4 dage hjemmefra! Vi vil helst sikre os, at vi ikke går glip af noget godt og kører derfor en tur på knallerten (som vi også ALTID lejer på første dagen) og ser de forskellige områder an! Derudover har vi også sparet en masse penge ved, at gøre det på den måde og vi bliver sjældent skuffede over hotel eller location, da vi ofte har set det live.

Hold endelig ikke tilbage med idéer til, hvor vores næste tur skal gå hen, hvis det ikke skal være Phuket!

Sidst men ikke mindst! Min første amatør GoPro video fra Bali!